Inkoopprocedure huishoudelijke ondersteuning
De inkoopprocedure begon met een startgesprek waarin de eisen, tarieven en voorwaarden zorgvuldig werden geïnventariseerd. Dit werd gevolgd door een kick-off met de werkgroep, waar het Programma van Eisen werd opgesteld, gebaseerd op de marktconsultatie. Hierbij werd rekening gehouden met het Normenkader Huishoudelijke Ondersteuning, waarmee de gemeente Pekela de landelijke standaard volgt. Dit maakt het proces eenvoudiger voor aanbieders, zodat zij zich kunnen focussen op het verlenen van hulp.
Na de publicatie van de Open House-procedure werden vragen van aanbieders beantwoord en aanmeldingen zorgvuldig beoordeeld. Een deskundig team van een consultant, senior consultant en aanbestedingsjurist stond de gemeente bij gedurende het hele proces.
Acht zorgaanbieders gecontracteerd
Het resultaat van dit traject is dat acht zorgaanbieders zijn gecontracteerd, waarmee de gemeente Pekela een eerlijkere inzet van de huishoudelijke ondersteuning nastreeft.
Niels Kalk, Beleidsadviseur WMO, kijkt met trots terug op het hele proces: “Door vertrouwen, samenwerking en transparantie zijn alle doelen behaald die voorafgaand aan het traject zijn geformuleerd.”