Werken bij COPPA: Zsolt Horvath is Interim Inkoop Consultant

Toegevoegd op | Door COPPA

Zsolt Horvath werkt sinds 2013 bij COPPA en is de afgelopen jaren als senior interim inkoop consultant betrokken geweest bij diverse interim inkoopprojecten in de zorg en overheid.

Zsolt vertelt: ‘Ik ben ooit begonnen als marketing specialist bij een Nederlandse multinational. Via een vriend van mij maakte ik een aantal jaar later de overstap naar inkoop bij een internationaal computerconcern waar ik ruim 13 jaar heb gewerkt. Ik heb diverse inkoopprojecten uitgevoerd van software tot telecom, heb een inkoopteam geleid en was inkoopmanager - zowel voor de Benelux als globaal. Ik ben een echte generalist, wat dat betreft.’

Ruim zes jaar geleden maakte Zsolt de overstap naar COPPA. ‘COPPA is een nationaal bedrijf, maar in combinatie met de projecten door heel Nederland, vond ik dat een mooie stap. Ik houd van afwisseling en vind het leuk dat ik in mijn werk als interim inkoop consultant veel verschillende mensen ontmoet. Tot op de dag van vandaag heb ik het erg naar mijn zin,’ aldus Zsolt.

Aanleidingen voor interim inkoop

Zsolt ziet dat er bij organisaties in de zorg, overheid en bij gemeenten verschillende aanleidingen kunnen zijn om een interim inkoper in te schakelen. ‘Vaak word ik ingeschakeld omdat er teveel werk is, specialistische kennis van een bepaalde productcategorie of vraagstuk ontbreekt of er hulp nodig is om een project in goede banen te leiden. Soms leid ik ook een inkoopteam omdat er geen inkoopmanager is, doe ik zelf projecten of word ik als inkoopadviseur ingevlogen. Die verschillende aanleidingen en behoeften van organisaties, maakt mijn werk erg afwisselend. Het is fijn om organisaties te kunnen ontzorgen, op welk vlak dan ook.’

Voeding inkopen

De afgelopen jaren heeft Zsolt veel organisaties van binnen gezien, maar de trajecten die te maken hebben met voeding inkopen, zijn Zsolt in het bijzonder bijgebleven.

‘Deze trajecten zijn leuk, complex en uitdagend tegelijk. Zeker in de zorg is voeding een onderwerp dat iedereen aan gaat. Iedereen heeft er verstand van en heeft er een mening over. Bij een zorginstelling heb je niet alleen te maken met je projectteam met wie je het project leidt, maar zijn ook de bewoners en cliëntenraad erg belangrijk. Het leuke is dat je voordat er een leverancier gecontracteerd wordt, met alle betrokkenen gaat proeven. De leveranciers zetten dan hun beste beentje voor. Je kunt als leverancier nog zo’n goede prijs neerleggen, als het niet smaakt bij de bewoners, is het geen goede deal,’ aldus Zsolt.

Volgens Zsolt zijn er vier dingen belangrijk bij het inkopen van voeding:

  1. Informatie over huidige voedingcontracten. ‘Het traject begint met het in kaart brengen van alle producten binnen de categorie voeding die nu worden ingekocht,’ zegt Zsolt. ‘Alleen wanneer het assortiment goed in kaart is gebracht, kun je keuzes maken over welke producten er in de toekomst worden afgenomen.’

  2. Keuze van voedingsconcepten. ‘Als zorginstelling heb je de keuze uit diverse voedingsconcepten. Ga je bijvoorbeeld voor de kant-en-klare maaltijden of het concept van samen koken met de bewoner? Deze keuze is een belangrijke basis voor het verdere inkooptraject.’

  3. Smaak. De proefsessies met leveranciers, cliëntenraad en bewoners zijn volgens Zsolt onmisbaar in het traject van het inkopen van voeding.

  4. Prijs. ‘Ook al is smaak en kwaliteit het belangrijkst, ook prijs is een factor waar op gelet moet worden. Uiteindelijk kies je voor de leverancier met de beste prijs-kwaliteitverhouding,’ vertelt Zsolt.

Waarom interim inkoop?

Volgens Zsolt is het afhankelijk van de organisatie en organisatiebehoefte of een interim inkoper de juiste persoon is om de inkoopfunctie in te vullen. ‘Als de behoefte er is om zaken op te lossen omdat ze de verkeerde kant op dreigen te gaan, of als er kennis en ervaring mist bij bepaalde inkoopcategorieën, dan kan een interimmer veel sneller inspringen. Je hoeft geen lange wervingsprocedure te starten, zoals wel het geval is als je iemand in vaste dienst wilt. Ook wanneer je kijkt naar de huidige arbeidsmarkt, is een interim inkoper een snellere oplossing.’

Met een interimmer loop je als organisatie bovendien minder risico. ‘Een nieuwe medewerker moet ingewerkt worden, er is een proeftijd die doorlopen moet worden... En dan is het de vraag of hij levert waar je naar op zoek bent,’ legt Zsolt uit. ‘Zeker wanneer je op zoek bent naar specialistische kennis van bijvoorbeeld een bepaalde productcategorie, is een interimmer vaak interessanter. De scope kan goed bepaald worden en er is bij COPPA altijd wel iemand die in dat plaatje past en de nodige ervaring heeft.’

Op zoek naar iemand die jouw organisatie op korte termijn kan ondersteunen met inkoopadvies, het begeleiden van een project of het aansturen van een team? De interim inkoop consultants bij COPPA hebben minimaal 7 jaar inkoopervaring en hebben elk hun eigen specialismen binnen de zorg en/of overheid. Neem contact op voor meer informatie.

Neem contact op