Wordt beter vindbaar op LinkedIn: 3 tips van onze recruiter

Toegevoegd op | Door Coppa

Het lijkt mysterieus, mythisch bijna, maar hoe werkt LinkedIn voor recruiters en hoe kan jij dit inzetten om jouw droom klus of baan te vinden? Dagelijks is Giovanni Korsten te vinden op LinkedIn, als recruiter is dit zijn medium om proactief geschikte mensen te vinden. Maar hoe vindt hij jou en waar moet je moeite in steken? In dit artikel krijg je drie tips van onze recruiter Giovanni.

Tip 1: Weet hoe recruiters zoeken en sluit daarbij aan!

Giovanni: “Om goed vindbaar te zijn op LinkedIn moet je weten hoe je gevonden wordt. Dit kan per recruiter en soms per platform verschillen, maar ik pas altijd Boelean toe. Boelean is een “taal” voor recruiters om gericht de juiste mensen naar boven te krijgen in een zoektocht naar een kandidaat. Simpel gezegd zijn er een aantal termen die je toe kan passen, de twee die ik het meeste gebruik zijn AND en OR. Met een AND statement zoek je naar een combinatie van woorden in een profiel. Met OR voeg je meer opties of synoniemen toe. Een voorbeeld hiervan kan zijn dat ik op zoek ga naar een inkoper met ervaring in de overheid en in ieder geval NEVI-1. Dan zou een search er als volgt uit zien:

(inkoper OR synoniem voor inkoper) AND (Gemeente OR synoniem) AND (NEVI-1)

Met bovenstaande search geef ik LinkedIn de opdracht om iemand te zoeken die inkoper, gemeente en NEVI-1 op zijn profiel heeft staan. Als jij wel een inkoper bent en bij de gemeente werkt, maar geen NEVI-1 hebt, ben je met bovenstaande niet vindbaar. Ook al ben je misschien wel geschikt. Met een goed gevuld LinkedIn profiel word je beter vindbaar. Vul dus alle relevante informatie in binnen het werkveld waarin je werkt.

Tip 2: Verval niet in “mooie” functietitels op LinkedIn!

“Ik denk dat iedereen wel een Chief Happiness Officer in zijn kringen heeft, of iemand anders met een mooie functietitel. Hoewel het natuurlijk een mooie functietitel is, is het voor je vindbaarheid niet altijd goed. Zoals ik hierboven al noemde zoeken recruiters vaak op specifieke functietitels zoals inkoper, daarnaast voegen wij synoniemen toe om het bereik te vergroten. Denk bij inkoper bijvoorbeeld aan inkoopadviseur. Maar als jouw functietitel niet vaak gebruikt wordt, is de kans klein dat ik als recruiter de functietitel als synoniem meeneem in mijn search. 

Daarnaast hanteert LinkedIn een keyword-frequency om te bepalen wie vooraan en achteraan in de search naar voren komt. Ik heb het altijd begrepen als: hoe meer de zoektermen op het profiel staan hoe “relevanter” LinkedIn het profiel markeert. Dit betekent dat je eerder in de search naar boven komt. 
Voorbeeld: Op mijn eigen profiel zie je deze les in de praktijk. Hoewel ik drie keer een andere titel heb gehad als recruiter (Recruitment consultant, recruiter en corporate recruiter) kies ik voor één generieke term waar denk ik mijn collega's het meest op zoeken: Recruiter.

Generaliseer je functietitels tot een veelgebruikte term. Dan gaat je relevantie omhoog en zal je waarschijnlijk in meer searches en eerder gevonden worden.“

Tip 3: Gebruik je omschrijvingen om te laten zien wat je doet!

“Omschrijvingen zijn een goede manier om precies te laten zien wat je doet. Dit kan je op verschillende manieren goed inzetten. Allereerst biedt het mij als recruiter meer inzicht in wat je waar hebt gedaan (dat het niet gelezen wordt is een mythe). Bovendien krijg ik inzicht in jouw specifieke ervaring. Als we terugpakken naar het voorbeeld van een inkoper: Een inkoper kan zowel iemand zijn die meer operationele activiteiten uitvoert als een strategisch adviseur. Het onderscheid kan ik alleen maken wanneer ik kan lezen wat je hebt gedaan als inkoper. Maar de meest belangrijke tip die ik mee kan geven is gebruik in je omschrijving je vakjargon! 

Zoals in tip één zichtbaar gebruikt een recruiter verschillende zoektermen om iemand te vinden. Soms kan dit een makkelijk search zijn, maar wanneer je specifieke ervaring zoekt ga je jargon gebruiken. Zo kan het zijn dat wij op zoek gaan naar een inkoopadviseur met ervaring met bouwteams en een RAW bestek. Dan ziet de search er zo uit: 

(inkoopadviseur OR inkoper OR synoniemen) AND (RAW) AND (bouwteams)

Als deze twee termen niet in je profiel staan, word je niet gevonden.

Als we mijn profiel wederom als voorbeeld nemen staat bij mij onder andere: arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, corporate recruitment, talent recruitment & talent development. Allemaal in alleen mijn stukje “info“.

Bonus tip: Let op je spelling

Als jij alle bovenstaande tips hebt gelezen kan je tot de conclusie komen dat LinkedIn met name gebruik maakt van wat je zelf op je profiel zet. Als jij dus een spelfout maakt (inkopadviseur i.p.v. inkoopadviseur) gaat je vindbaarheid achteruit.

Ben jij inkoper en wil jij graag tips over jouw LinkedIn profiel en vindbaarheid van jouw profiel? Neem dan vrijblijvend contact met Giovanni op via giovanni.korsten@coppa.nl