Werken bij IBMN: 'Uitdagend, divers en veel flexibiliteit!'

Toegevoegd op | Door COPPA CBP

Sinds 2011 ondersteunt COPPA CBP Inkoop Bureau Midden Nederland (IBMN) met het begeleiden en uitvoeren van inkoopprojecten en aanbestedingen voor de aangesloten gemeenten.

IBMN is nu op zoek naar een ervaren, zelfstandige en communicatief sterke inkoopmanager sociaal domein om het team te komen versterken. Benieuwd of deze functie iets voor jou is? Christiaan Molenaar, inkoopmanager bij IBMN vertelt je graag meer over de organisatie, de functie en wat werken bij IBMN leuk en uitdagend maakt.

Bekijk vacature

Christiaan vertelt: ‘Inkoop Bureau Midden Nederland is een stichting die is opgericht in 2008. De stichting voorziet aangesloten gemeenten van inkoopkennis en inkoopcapaciteit. Als stichting zijn wij onderdeel van de gemeenten en kunnen alle aangesloten gemeente ons inschakelen of raadplegen. Destijds begonnen we met 5 gemeenten, inmiddels zijn er 9 gemeenten aangesloten bij IBMN.’ 

De gemeenten die op dit moment zijn aangesloten bij IBMN zijn Leusden, Scherpenzeel, Woudenberg, Vianen, Zederik, Leerdam, Montfoort, IJsselstein en Giessenlanden. Het aantal wil nog wel eens fluctueren dankzij de herindeling van gemeenten, waar op korte termijn ook de gemeenten Leerdam, Vianen, Zederik en Giessenlanden mee te maken krijgen.

Christiaan werkt sinds 2010 bij IBMN. IBMN is onderverdeeld in drie domeinen:

  1. Werken, waar collega Ralph Rheiter werkzaam is
  2. Het sociaal domein, waar IBMN op dit moment een nieuwe collega voor zoekt
  3. ICT- en facilitaire inkoop, waar Christiaan verantwoordelijk voor is  

‘Ik heb meerdere petten op’

Christiaan begon als fulltime inkoper bij IBMN, maar heeft tegenwoordig meerdere petten op. ‘Ik heb een accountmanagementrol en benader de aangesloten gemeenten proactief of er inkoopprojecten op de planning staan waarbij IBMN kan ondersteunen. Alle aangesloten gemeenten mogen immers altijd IBMN raadplegen wanneer daar behoefte voor is. Het directe contact met de gemeenten is vooral ook bedoeld om een goede gesprekspartner te zijn binnen het desbetreffende domein en daarmee te helpen de inkoop naar een hoger niveau te brengen.

Daarnaast ben ik medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van IBMN en houd ik me bezig met bijvoorbeeld begrotingen, omzet, communicatie, personeelinhuur, ICT voor onszelf en dergelijke. Op dit moment doe ik dat samen met mijn collega Ralph, maar zullen deze taken straks opnieuw worden onderverdeeld als er een derde collega bij komt. We willen dan kijken wie het meest affiniteit heeft met de verschillende vakken en staan open om de taken opnieuw te verdelen.’ 

‘Ook voer ik nog steeds inkooptrajecten uit in dit domein voor de aangesloten gemeenten, dat is dan doorgaans vooral voor de begeleiding van de wat zwaardere Europese procedures of wanneer de vakafdeling van de gemeente zelf niet de kennis of capaciteit heeft om een procedure uit te voeren. Deze projecten begeleid ik dan zelf of deze worden uitgevoerd door de consultants van COPPA CBP die ons op regelmatige basis ondersteunen bij inkoopprojecten en aanbestedingen,’ vertelt Christiaan. 

Vacature: Inkoopmanager sociaal domein

‘Die derde collega zal verantwoordelijk worden voor alle werkzaamheden binnen het sociaal domein,’ vertelt Christiaan. ‘Een interessant domein, sinds de zorg van centrale overheid naar gemeenten is toegelegd en het sociaal domein daardoor nu van zeer grote omvang is bij aangesloten gemeenten bij IBMN. 

Als inkoopmanager sociaal domein zul je verschillende inkoopprojecten gaan begeleiden in het sociaal domein. Inkoopprojecten zoals hulp bij het huishouden, (jeugd)zorg en schuldhulpverlening kunnen voor één specifieke gemeente uitgevoerd kunnen worden, maar er wordt ook veel gezamenlijk ingekocht.

Waarom werken bij IBMN?  

Christiaan werkt al ruim 8 jaar bij IBMN en is enthousiast over de stichting en zijn functie. ‘De diversiteit waar ik dagelijks mee te maken krijg, spreekt mij erg aan. Een groot gedeelte van mijn tijd ben ik nog bezig met het begeleiden van aanbestedingen bij onze opdrachtgevers en daarbij krijg ik te maken met verschillende niveaus. Je hebt mensen die op uitvoerend niveau met een ICT-pakket moeten werken, leidinggevenden en stakeholders op bestuurlijk niveau. Met al deze niveaus moet je rekening houden en bepalen welke kant je op gaat. Als het project vervolgens succesvol is uitgevoerd, er geen bezwaren komen en alle betrokkenen tevreden zijn, geeft mij dat veel voldoening.’

Daarnaast is Christiaan blij met de flexibiliteit die de functie met zich meebrengt. ‘Ik krijg veel vrijheid in mijn functie en kan flexibel werken. Ik kan zelf bepalen hoe laat ik begin en waar ik werk. Daardoor kan ik werk en privé heel goed combineren. Natuurlijk moet er gepresteerd worden en ben je verantwoordelijk voor je eigen werk, maar krijg je veel ruimte om zelf een goede balans te vinden.’ 

Christiaan vindt het fijn dat er zowel intern als met opdrachtgevers snel geschakeld kan worden en dat er korte lijnen zijn. ‘Als inkoopmanagers bij IBMN zien we elkaar in ieder geval een aantal keer per week op ons kantoor in Vianen. We overleggen dan hoe het ervoor staat en wat aandacht nodig heeft. De overige tijd werk je zelfstandig bij de opdrachtgevers, op het hoofdkantoor en ook is er mogelijkheid om thuis te werken. We kijken er erg naar uit om onze derde collega te verwelkomen en met het team de inkoopprojecten en aanbestedingen voor onze gemeenten succesvol te blijven begeleiden.’

Solliciteren