Werken bij Coppa: Iris is inkoopconsultant voor de overheid

Toegevoegd op | Door Coppa

Iris Spanjer is 26 jaar, woont in Arnhem en werkt sinds april 2015 bij Coppa. Tijdens haar opleiding Facility Management in Deventer kwam ze voor het eerst in aanraking met de zorg, toen ze stage liep in een ziekenhuis. Na haar opleiding werkte Iris gedurende twee jaar als facilitair medewerker bij de Saxenburgh Groep. Tijdens deze periode kwam Iris voor het eerst in aanraking met Coppa.

Van de zorg naar overheid

In 2015 startte ze als junior inkoopconsultant bij Coppa en bleef ze nog kort betrokken bij de Saxenburgh Groep waar ze diverse inkooptrajecten uitvoerde. Daarna maakte Iris vrij snel de overstap naar de overheid. ‘Als je mij een paar jaar geleden had verteld dat ik nu werkzaam zou zijn als inkoopconsultant binnen de overheid, zou ik dat niet geloven,’ zegt Iris lachend.

Iris werkte voor verschillende gemeenten waar ze eerst een meer administratieve functie vervulde voordat ze adviseur inkopen en aanbesteden werd. ‘Ik heb me steeds meer verdiept in het inkoopvak en heb ook een opleiding gevolgd in aanbestedingsrecht voor inkopers. Nu ben ik inkoopconsultant op overheidsvlak en heb ik de afgelopen jaren diverse gemeenten ondersteund met inkoop en aanbestedingen.’

Werkweek bij Coppa

Momenteel werkt Iris namens Coppa bij Gemeente Rheden. ‘Daar voer ik eigenlijk drie verschillende functies uit,’ vertelt Iris. ‘Ik ben adviseur voor inkoop en aanbesteding, waar ik me bezig houd met beleid, inkoopvoorwaarden en nieuwe ontwikkelingen in de gemeenten. Daarnaast ben ik demand manager voor de Connectie, een samenwerkingsverband dat we hebben met drie andere gemeenten. Vanuit onze gemeente ben ik het aanspreekpunt. Tot slot vervul ik de functie van contractmanager sociaal domein en ben ik nu bezig met het inrichten van het contract management systeem in de gemeente. Ik heb dus een hele afwisselende werkweek!’

Diversiteit

De diversiteit is dan ook hetgeen wat Iris zo aanspreekt in haar functie. ‘Er is veel afwisseling tussen de opdrachten en functies. Binnen Coppa zijn er veel verschillende opdrachtgevers waar je voor kunt werken. Er is dus altijd wel een opdracht die bij je past!’

Daarnaast vindt Iris het werken met mensen erg leuk. ‘Bij elk inkooptraject of implementatietraject heb je te maken met mensen die verschillend kijken naar de producten of diensten die ingekocht of geïmplementeerd moeten worden. Ik vind het uitdagend om samen te werken naar de beste of goedkoopste oplossing. Als de organisatie uiteindelijk meer inzicht heeft in contracten, is mijn missie geslaagd.’

Waarom werken bij Coppa?

‘De afwisseling en het werken met mensen maken mijn functie leuk, maar ook de verantwoordelijkheid die je krijgt en de leuke collega’s waar je mee samenwerkt, zijn voor mij van toegevoegde waarde,’ vertelt Iris. ‘Tijdens de Academy Dagen of andere momenten kan ik met mijn collega’s sparren, om hulp vragen, maar ook een gezellige tijd met elkaar hebben. Ik organiseer ook de jaarlijkse trainingsweekenden, erg leuk om te doen!’

Iris is ook enthousiast over de expertiseteams binnen Coppa. ‘Er zijn verschillende expertiseteams die eens per vier of zes weken bij elkaar komen. Zo kun je met collega’s dieper ingaan op een bepaald onderwerp,’ legt Iris uit. ‘Dit kunnen onderwerpen zijn waar je al het één en ander van weet, maar je kunt je ook aansluiten bij een expertiseteam dat een onderwerp bespreekt dat voor jou geheel nieuw is.’

Toekomst bij Coppa

Haar toekomst bij Coppa ziet Iris rooskleurig in. ‘Er zijn heel veel dingen die ik leuk vind. Op dit moment vind ik het contractmanagementproces bij gemeenten bijvoorbeeld erg interessant en vind ik het leuk om het implementatietraject van een contract management systeem te begeleiden. Ook al weet ik nog niet precies wat ik over een aantal jaar wil doen, er is binnen Coppa veel ruimte om te switchen tussen functies, opdrachten en opdrachtgevers. Er zal altijd wel iets voor me tussen zitten wat ik leuk vind!’