Standaarddocumenten: 6 vragen aan OWO-gemeenten

Toegevoegd op | Door Coppa

De samenwerkende gemeenten Ooststellingwerf, Weststellingwerf en Opsterland (OWO-gemeenten) maken al langere tijd gebruik van de standaarddocumenten van COPPA. In dit blog gaan wij in gesprek met Mariska Fuller-Huizinga, inkoopadviseur en projectleider ICT aanbestedingen bij de samenwerkende gemeenten, over haar ervaring met de standaarddocumenten. 

COPPA biedt al geruime tijd gepersonaliseerde standaard aanbestedingsdocumenten aan. Dit zijn standaarddocumenten die zowel onze consultants als inkoopadviseurs werkzaam bij onze klanten inzetten om verzekerd te zijn van kwalitatief hoogstaande en juridisch kloppende documenten. 

Om welke reden(en) is destijds gekozen gebruik te gaan maken van onze standaarddocumenten? 
Wij hebben heel bewust de keuze gemaakt voor COPPA omdat wij op zoek waren naar een goede juridische borging. Intern hebben wij namelijk niet de capaciteit om de jurisprudentie rondom inkoop bij te houden en de wijzigingen door te voeren in de standaarddocumenten. Na marktonderzoek bleken de documenten van COPPA de beste keuze te zijn. 

Beveelt u de standaarddocumenten aan? 
Zeker! Ik beveel de standaarddocumenten aan bij aanbestedende diensten die zelf niet de beschikking hebben over een aanbestedingsjurist. Je krijgt door de documenten de juiste juridische kaders mee en dat werkt ideaal. Je hoeft je geen zorgen te maken over of de documenten juridisch kloppen. Daarnaast heb je keuzemogelijkheid in het proces. Stel er zijn twee opties dan is dat met kleuren aangegeven in de documenten. Dit zorgt ervoor dat je nog de ruimte hebt om de documenten naar eigen inzicht in te richten en dat werkt prettig. Ik zeg het nog maar een keer: ik zou het echt aanraden aan aanbestedende diensten die geen aanbestedingsjurist hebben! 

Vindt u het halfjaarlijkse Webinar inzake de wijzigingen die zijn doorgevoerd in de standaarddocumenten van meerwaarde?
Het is een absolute meerwaarde omdat je meegenomen wordt in de jurisprudentie en de aanpassingen die daaruit voortvloeien. Hierdoor blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom de aanbestedingswet. 

Is het personaliseren van de standaarddocumenten voor u van meerwaarde? 
Dit is zeker een meerderwaarde voor ons. Wij zijn namelijk een samenwerkingsverband en kunnen de standaarddocumenten voor die drie gemeenten los personaliseren. Dus wij hebben die mogelijkheid vanuit het samenwerkingsverband, maar ook vanuit alle gemeenten los de documenten te gebruiken zonder dat dit extra tijd of geld kost. 

Hoe beoordeelt u de deskundigheid van COPPA inzake de standaarddocumenten?
Heel goed. Ik heb het gevoel dat COPPA echt met je meedenkt in het gebruik en de toepassing van de documenten. Tevens mag je altijd deelnemen aan het halfjaarlijkse Webinar waarin zij je meenemen in de wijzigingen die doorgevoerd worden. Hierdoor sta je nooit voor verrassingen wat betreft de documenten. 

Welk cijfer geeft u de standaarddocumenten? 
Ik geef het zeker een 8, maar ik ben een noordeling en die geven geen 10! 

Wilt u ook ontzorgt worden op het gebied van de inkoopdocumenten? Neem dan contact op met Iris Spanjer via iris.spanjer@coppa.nl of bel naar: 06-19224603