Relatiemanagement als interim inkoopconsultant

Toegevoegd op | Door Coppa

Wanneer je denkt aan een interim inkoopfunctie, leg je waarschijnlijk niet direct de link met relatiemanagement. De primaire taak van een inkoper is immers gericht op het inkopen van producten en diensten en het behalen van inkoopresultaat. Relatiemanagement daarentegen is geen primaire taak.

Kim Eijsink, interim inkoopconsultant bij Coppa beweert echter het tegenovergestelde. ‘Het opbouwen van een relatie met de opdrachtgever, écht onderdeel worden van een team. Relatiemanagement zou wat mij betreft standaard in het takenpakket van een interim inkoopconsultant moeten worden opgenomen,’ aldus Kim.

Kim werkt sinds 2015 als interim inkoopconsultant bij Coppa. Ze vertelt: ‘Ik heb een facilitaire achtergrond. Hiervoor heb ik jaren gewerkt bij een bank en ben ik vanuit daar het projectmanagement- en inkoopvak ingerold. Ik ben nu werkzaam in de zorgsector, waar ik allerlei inkooptrajecten verricht voor ziekenhuizen en zorginstellingen.’

Momenteel werkt Kim bij één van onze opdrachtgevers in de zorg in Assen. ‘Mijn werkzaamheden zijn daar als interim inkoopconsultant heel divers. Ik begeleid klanten bij adviesvraagstukken, ik voer spend analyses uit  en begeleid tactische inkooptrajecten. Niet zozeer gerelateerd aan één onderwerp, het varieert van inkopen van zorghulpmiddelen tot aan energie. Het ligt er net aan waar de klantbehoefte op dat moment ligt.’

Meerwaarde aantonen door relatiemanagement

Om zo goed mogelijk te kunnen inspelen op die klantbehoefte en het behalen van inkoopresultaten, vindt Kim relatiemanagement een onmisbaar onderdeel van haar functie. ‘Als interim inkoopconsultant word ik natuurlijk ingehuurd voor een bepaalde periode en heb ik als doel om een bepaald inkoopresultaat te behalen. Maar dat niet alleen, ik wil in die periode ook echt een relatie opbouwen met de klant. Ik vind het heel belangrijk om in mensen te investeren, omdat ik geloof dat zich dat altijd uit in iets positiefs. Door de klant - of dat nu de interne klant, een bepaalde afdeling of opdrachtgever zelf is - écht te leren kennen, overzie ik veel beter welke behoeften en wensen en er zijn en kan ik daar veel beter op sturen.’

Kim doet dat door voor haar belangrijke personen in de organisatie op te zoeken en het gesprek met ze aan te gaan: van de interne klant tot aan leveranciers.

‘Je merkt ook dat dat gewaardeerd wordt,’ aldus Kim. ‘Ik word als sparringpartner gezien en betrokken bij diverse zaken. Juist omdat ik werkzaam ben in de zorg, waar het draait om persoonlijke aandacht aan patiënten en cliënten, vind ik ook dat ik als inkoper toegevoegde waarde bieden door aan relatiemanagement te doen.’ 

Relatiemanagement gericht op de toekomst

Het opbouwen van een relatie doet Kim niet alleen met het oog op het heden, maar ook op de toekomst. ‘Ik word met een bepaalde verwachting ingehuurd en die wil ook waarmaken in de periode dat ik daar ben. Je bent in eerste instantie natuurlijk een externe in de ogen van de afdeling, maar daarin wil ik zowel mezelf als de afdeling inkoop graag profileren. Het gesprek aangaan met mijn collega’s en de internte klant, zodat iedereen inkoop weet te vinden en weet welke meerwaarde inkoop kan bieden. 

Omdat de zorgsector een sector is waar we leveranciers bij meerdere opdrachtgevers tegenkomen, bouwt Kim ook graag aan een goede relatie voor de toekomst. Zowel met de leveranciers als met de opdrachtgever. ‘Stel dat de betreffende organisatie in de toekomst nog eens een inkoopvraagstuk heeft, dan is er natuurlijk geen groter compliment dat je kunt krijgen dan dat je opnieuw wordt ingehuurd,’ vindt Kim.

Meer efficiëntie dankzij relatiemanagement

‘Relatiemanagement zie je misschien niet direct terug op de balans, maar wel in de bereidheid van je stakeholders,’ aldus Kim. ‘Als je een inkooptraject uitvoert resulteert  relatiemanagement misschien niet direct in een financiële besparing, maar wel in een besparing op het proces. Door te bouwen aan betere relaties, kun je efficiënter werken. En dat is wat mij betreft essentieel voor het goed uitvoeren van een interim functie.’

Wil je meer besparingen realiseren, je inkoopproces efficiënter inrichten of de inkoopafdeling professionaliseren? Vanuit Coppa zijn er op korte termijn diverse interim inkoopconsultants beschikbaar, zowel voor de zorg als overheid, die jouw organisatie graag komen ondersteunen. Neem contact op voor meer informatie.

Neem contact op