Werken bij COPPA: Frits Schonenberg is Interim Inkoop Consultant

Toegevoegd op | Door COPPA

Frits Schonenberg werkt sinds 2,5 jaar bij COPPA en heeft ruim 27 jaar ervaring in inkoop. ‘Ik ben ooit begonnen als beroepsmilitair bij de marine, maar na 12 jaar was ik toe aan iets anders,’ vertelt Frits. ‘Ik ben een uitzendbureau binnengestapt en heb daar aangegeven dat ik graag iets commercieels wilde doen. Ik kwam uiteindelijk bij een machinefabriek terecht waar ik als assistent inkoper ben begonnen. Daar heb ik mijn NEVI 1 gehaald. De volgende stap was naar een productiebedrijf waar ik aan NEVI 2 begon. Deze heb ik uiteindelijk afgerond bij mijn volgende werkgever: Friesland Zorgverzekeraar. In 2008 stapte ik in als hoofd inkoop bij het Zaans Medisch Centrum waar ik ruim 8 jaar heb gewerkt. Het grappige is dat ik in die tijd al met Bas (partner van COPPA) heb gesproken over het outsourcen van inkoop. Omdat we op dat moment begonnen met de nieuwbouw van het ziekenhuis, is dat onderwerp iets opgeschoven. Eind 2016 zijn we uiteindelijk overgegaan naar COPPA en was ook ik toe aan een andere uitdaging. Ik begon toen als interim inkoper bij COPPA.’

Frits koos voor een functie als interim inkoper omdat hij de kennis die hij in al die jaren had opgedaan, graag wilde delen met andere bedrijven die behoefte hebben aan inkoopexpertise. ‘De wijze van werken, de omgeving en de mensen waar ik binnen COPPA mee heb te maken, maakt het een hele fijne baan,’ aldus Frits.

Opdrachtgevers bij COPPA

Vanuit COPPA is Frits momenteel al 1,5 jaar betrokken als strategisch inkoper bij Omring en inkoopadviseur bij Philadelphia. ‘Zo zie je maar dat een interim functie ook voor langere tijd kan zijn,’ zegt Frits. ‘Bij Omring geef ik inkoopadvies omtrent alles wat met technisch beheer, facilitair en inrichting te maken heeft: van interieur bij nieuwbouw tot het onderhouden van de gebouwen en technische installaties. Bij Philadelphia ben ik zorg aan het inkopen en specialiseer ik me momenteel in het inkopen van huisartsenzorg en apothekerszorg. Er komen veranderingen in de wetgeving, waardoor mensen steeds vaker niet meer onder de WLZ (Wet Langdurige Zorg) vallen, maar zorginstellingen zelf de zorgverleners moeten inkopen, waaronder huisartsen en apothekerszorg. Mijn doel is enerzijds zorgen voor voldoende beschikbaarheid van huisartsen die cliënten willen bedienen en anderzijds kosten besparen op medicatie en dienstverlening van apothekers.’

Waarom interim inkoop in de zorg?

Frits maakte ruim 10 jaar geleden heel bewust de switch naar een inkoopfunctie in de zorg. ‘Het mooiste aan de zorg vind ik de betrokkenheid van de mensen. Iedereen gaat vol voor de zorg van cliënten, patiënten of bewoners. Als ik de link leg met inkoop; het gaat om gemeenschapsgeld en daar wil je op een verantwoordelijke manier mee omgaan. Je hebt daarnaast als inkoper in de zorg de taak om ervoor te zorgen dat verpleegkundigen en artsen zich helemaal kunnen focussen op hun vakgebied en jij hen ontzorgt met het inkopen van de juiste middelen.’

Frits geeft aan dat met name personeel in het begin nog wat terughoudend kan zijn. ‘Ik ervaar vaak dat men denkt dat zo’n interim inkoper alleen focust op geld en niet kijkt naar de inhoud. Aan mij vervolgens de taak om hen te overtuigen dat er een goede wisselwerking kan zijn: dezelfde of zelfs betere kwaliteit van medische hulpmiddelen en producten tegen een aantrekkelijkere prijs.’

Inkoop uitbesteden & interim inkoop

Frits is altijd voorstander geweest van het inschakelen van extern inkoopadvies in de zorg. ‘De eerste jaren kun je als inkoper in dienst veel doen voor een ziekenhuis of zorginstelling. Maar op een gegeven moment word je een generalist. Een interim inkoper kan zich toch meer specialiseren op een bepaald gebied. Hij heeft meerdere zorginstellingen van binnen gezien, weet wat daar speelt en kan die kennis en ervaring meenemen naar de volgende opdrachtgever.’

Volgens Frits is niet alleen de specialisatie, maar ook de ervaring die zo’n interim inkoper met zich meebrengt, interessant. ‘Bij COPPA bestaat ons interim team uit zo’n 10 personen. Dat zijn bijna allemaal seniors met minimaal 7 jaar ervaring. Ze nemen dus een bak kennis mee bij een nieuwe opdrachtgever. En dat is ook wat opdrachtgevers van ons verwachten. Ze hebben snel iemand nodig die een bepaalde taak kan vervullen. Binnen aanzienlijke tijd weten we wat er van ons verwacht wordt en kunnen we direct van betekenis zijn voor de organisatie.’

De interim opdracht loopt af… en nu?

De projecten waar interim inkopers vanuit COPPA aan werken duren meestal tussen de 6 en 18 maanden. Wat gebeurt er na die tijd? Frits vertelt: ‘Bij mijn opdrachtgever Philadelphia zijn ze ervan overtuigd - gezien de krapte op de arbeidsmarkt en het specifieke werk dat naar boven komt - dat er een kleine kern van vaste, generalistische inkopers moet zijn en een flexibele schil daaromheen om interim inkopers in te huren.’

Frits is bij deze opdrachtgever bezig om een raamwerk neer te zetten voor huisartsen en apothekers, zodat er in de toekomst door de locatiemanagers zelf ingekocht kan worden. ‘In de periode dat ik hier nog werkzaam ben, zet ik standaarden neer. Ik laat iets achter waardoor inkoopafdelingen straks zelf verder kunnen met de projecten.’

Daarnaast is er voor Frits ook een rol in het bijscholen en opleiden van mensen die er al werken. ‘Interim inkoop is dus niet een tijdelijke invulling van een functie, maar ook daadwerkelijk van betekenis kunnen zijn op de lange termijn. Dat vind ik ook leuk aan mijn werk: ik ben in staat om iets achter te laten bij die betreffende klant.’

Dat is niet alleen voor Frits persoonlijk belangrijk, hij is ervan overtuigd dat dat ook in het algemeen de meerwaarde van interim inkoop moet zijn: iets achterlaten waarmee de organisatie de komende jaren vooruit kan. ‘Denk aan een periode van drie tot vijf jaar. Daarna kijken we met de klant of het nog loopt zoals besproken en of er bijgeschaafd moet worden.’

Heeft jouw zorgorganisatie of ziekenhuis interim inkoopondersteuning nodig? Er zijn diverse interim inkopers beschikbaar op korte termijn. Ook wanneer je meer wilt weten over de veranderende wetgeving omtrent het inkopen van huisartsenzorg en apothekerszorg, adviseren we je graag.

Neem contact op