Door de bril van Giovanni

Toegevoegd op | Door Giovanni Korsten

Thuiswerken vergt veel van mensen. Van het vasthouden van een ritme tot een gebrek aan ruimte. Van het vervullen van meerdere rollen waaronder docent, werknemer en ouder tot het ontbreken van sociale contacten. Als werkgever wil je graag op dit moment iets betekenen voor collega’s, maar waar heb je invloed op? Dat is de hamvraag voor positieve initiatieven ten tijden van de coronacrisis. Kijk mee door de “psychologische bril” van Giovanni naar hoe COPPA daarmee omgaat. 

Een Work-out, attenties en Webinars.

“Toen de crisis voor het eerst ontaardde wilde ik meteen wat doen voor mijn collega’s. Vanuit een eerdere situatie waaruit ik veel vanuit huis werkte heb ik gemerkt welke invloed dat kan hebben op je emotionele gesteldheid, vooral als je graag onder collega’s werkt. We zijn sociale dieren en hebben menselijke interactie nodig, consultants die vaak van omgeving wisselen misschien nog wel meer. Dan is het belangrijk om niet stil te zitten en te hopen op initiatieven, maar actie te ondernemen! Als toegepast psycholoog leer je immers over het bystander-effect: iedereen denkt dat een ander actie onderneemt, waardoor niemand actie onderneemt. 

Het fijne aan de bedrijfscultuur van COPPA is dat meer mensen meteen actie ondernemen. In de eerste week ontpopten al meerdere fantastische initiatieven; zo starten wij drie dagen per week de werkdag met een korte work-out, live via Teams. Daarnaast organiseren collega’s Webinars over inhoudelijke thema’s en heeft iedereen verschillende attenties gekregen waaronder een boek over persoonlijke groei, bloemen als dank voor de inzet en koffie om scherp te blijven. Ook is vanuit de OR geadviseerd over thuiswerken. Maar hetgeen waar ik het meest trots op ben (waar ik zelf ook een grote bijdrage aan heb geleverd) is:

Het online COPPA “café”

Voor veel organisaties is de vrijdagmiddagborrel een vaste prik op de agenda. Als consultants is dat voor ons lastig, maar proberen we geregeld samen te komen na werktijd. Het zorgt voor een gevoel van verbondenheid, sociale cohesie. Echter is dit nu onmogelijk. De cafés zijn dicht en iedereen werkt vanuit huis. Maar heb je echt een fysieke locatie nodig om gezellig met collega’s na werktijd de week af te sluiten? Nee zeker niet. Je hebt een mogelijkheid nodig om allen samen te komen en te kunnen communiceren. Daarvoor zijn wij in Teams een online “café” begonnen. 

De uitvoering is simpel, je maakt in Teams een “team” aan en geeft het een naam. Ons “café” heet: Grand Café Chez COPPA. Vervolgens maak je een aantal ruimtes (kanalen in Teams-termen) aan. Deze geef je zeer thematische namen zoals: “entree” & “de bar”. Nodig alle collega’s uit voor het team en je hebt een ruimte waarin ongekende mogelijkheden zijn. Zo hebben wij bijvoorbeeld al een spellenavond gehad (met apps), hebben we onverwachts een prijsvraag gedaan, is er een borrelpakket gestuurd met borrelnootjes en een drankje en afgelopen week was er een pubquiz. In de toekomst denken we nog aan een boekenclub en een filmavond. Met ons online café hebben wij in ieder geval de ruimte gecreëerd om samen te komen met collega’s, om even uit het huis te “ontsnappen” en sociaal op te laden. Iets wat in mijn optiek cruciaal is om sterker als organisatie uit deze coronacrisis te komen.”

Juist in uitdagende tijden is het cruciaal om vast te houden aan de kernwaarden van de organisatie. Lees hier meer over de kernwaarden van COPPA!