De ervaring van GGD-Hollands Noorden met COPPA

Toegevoegd op | Door Coppa

In dit blog vertellen Björn Eizenga, senior inkoopconsultant bij COPPA & Agnieszka Schipper, senior inkoper bij GGD Hollands Noorden over een recente aanbesteding van gebruikershardware bij GGD. GGD Hollands Noorden (hierna te noemen: GGDHN) is de gemeentelijke gezondheidsdienst voor 17 gemeenten in het noorden van de provincie Noord-Holland. In de regio wonen ruim 648.000 inwoners. Agnieszka werkt sinds vorig jaar april bij GGDHN. Binnen GGDHN heeft Agnieszka een coördinerende rol en werkt ze veel samen met externen. Samen nemen zij ons mee in de recente aanbesteding van gebruikershardware.

Voorheen kocht GGDHN gebruikershardware in via een raamovereenkomst. Die raamovereenkomst loopt af, waardoor GGDHN deze aanbesteding opgestart is. In deze aanbesteding wordt met gebruikershardware onder andere laptops, die de leverancier ook gebruiksklaar met muis in tas moet kunnen leveren, bedoeld. 

Gecoördineerd inkoopmodel

GGDHN werkt met een gecoördineerd inkoopmodel. Per aanbesteding formeert de GGDHN een multidisciplinair inkoopteam en deze teams worden vanuit inkoopcoördinatie samengesteld. Door dit model ontbreekt het GGDHN op sommige categorieën aan expertise en op dat moment schakelen zij een extern bureau in en in dit geval is dat COPPA. Agnieszka: “Natuurlijk heb ik veel inkoopervaring die ik goed in kan zetten, maar toch begeef je je soms in minder bekend water. Daarom is het fijn dat we met een gecoördineerd inkoop model werken, je kan de expertise per aanbesteding in huis halen. Met als doel om in een goede samenwerking met de externe partner de aanbesteding uit te voeren.”

“Wat voor hem misschien bijna automatisch gebeurt is voor mij soms nog nieuw“

Agnieszka: “Met een aanbesteding als deze, is het fijn om een ervaren consultant als Björn aan je zijde te hebben. Wat voor hem misschien bijna automatisch gebeurt is voor mij soms nog nieuw. Dat is mooi om te zien, want veel van wat ik zie kan ik in de toekomst zelf toepassen.”

Björn: “Als consultant en inkoper leer je op een bepaalde manier werken, zeker ook als je het al enige tijd doet. Dan voelt het als “normaal” en een “standaardprocedure”. Maar dat hoeft voor een ander of de klant niet zo te zijn. Dat is zeker iets wat ik in het vervolg ook meeneem, de klant nog meer meenemen in het gehele proces.”

Je haalt een partner in huis

Agnieszka: “Het fijne aan dit project, en werken met COPPA, is dat je een partner in huis haalt. Je haalt naast een consultant ook een organisatie met een intern kennisnetwerk in huis. Zo kan de consultant altijd, indien nodig, iemand mee laten kijken die expertise heeft in het betreffende inkooppakket of -categorie. Dit zorgt er voor dat ik met een gerust hart Björn ook in kan zetten als een frontman die het proces begeleidt en inhoudelijke ondersteuning krijgt vanuit het interne netwerk van COPPA.“

Net als Agnieszka en Björn gelooft COPPA in een goede relatie met onze klanten. Wij zijn meer dan leverancier van kennis of tijdelijk extra capaciteit. Wij gaan partnerships aan met de organisaties die ondersteuning nodig hebben met inkoop. Zo heeft GGDHN recentelijk een nieuw project uitgezet waarbij de goede samenwerking tussen Agnieszka en Björn voortgezet kan worden!

Heef u nog ondersteuning nodig in een inkooptraject op het gebied van IT of facilitair? Björn heeft op dit moment nog beperkte beschikbaarheid. Wilt u meer informatie? Neem dan contact op met ons via info@coppa.nl of 085 04 100 50