COPPA’s standaarddocumenten in de praktijk

Toegevoegd op | Door COPPA

Al langere tijd biedt COPPA gepersonaliseerde standaarddocumenten aan. Dit zijn standaarddocumenten die zowel consultants als inkoopadviseurs werkzaam bij onze klanten inzetten om verzekerd te zijn van een kwalitatief hoogstaande en juridisch kloppende documenten. Inmiddels hebben we een stuk of honderd verschillende standaarddocumenten voor onder andere beoordelingen, gunningscriteria en programma’s van eisen. Deze zijn allemaal te personaliseren voor de betreffende klant, dit betekent zowel het adres, contactgegevens als logo. Maar er is bijvoorbeeld ook ruimte voor aanpassingen aan de hand van het eigen (inkoop-) beleid.

In deze blogreeks belichten we de verschillende ervaringen met onze standaarddocumenten, de ervaring van zowel consultants als inkoopadviseurs van klanten. Björn Eizenga, senior inkoopadviseur, trapt de reeks af met zijn ervaringen met de standaarddocumenten. Hij heeft deze bij meerdere klanten succesvol ingezet.

 “De belangrijkste parameters van een succesvolle aanbesteding zijn geborgd”

“Met standaarddocumenten heb je een basis uitgangspunt. De belangrijkste parameters van een succesvolle aanbesteding zijn geborgd” is het eerste wat Björn zegt over zijn ervaring met de standaarddocumenten. De standaarddocumenten leggen een basis waar de gemeente of inkoper op verder kan bouwen. Door de mogelijkheid ze te personaliseren kan je de standaarddocumenten zo aanpassen dat het altijd past binnen de organisatie en het betreffende inkooptraject.

Björn: “Het is als het ware een afvinklijst voor je aanbesteding. Je kunt puntsgewijs aan de slag en verwijdert (of haalt door) wat je niet nodig hebt, dan ben je klaar. Dit zorgt ervoor dat je in de hectiek van de dag geen zaken over het hoofd ziet. Dit kan je in je eerste maar zeker ook je honderdste aanbesteding overkomen. Alles begint bij een goede basis, zeker een Europese aanbesteding. De standaarddocumenten stroomlijnen voor mij het aanbestedingsproces, je spendeert minder tijd aan het opstellen van een document waardoor je sneller met de inhoud van de aanbesteding aan de slag kan. Je hoeft het wiel niet continu opnieuw uit te vinden. Het scheelt me in tijd per aanbesteding tussen de 4 en 16 uur”.

Bent u ook geïnteresseerd in het stroomlijnen van uw aanbestedingsproces, wilt u voorkomen dat u in de hectiek van de dag zaken over het hoofd ziet? Neem dan contact op met Iris Spanjer via iris.spanjer@coppa.nl of bel naar: 06-19224603