Bas Dohé - Senior Interim Manager bij Coppa

Toegevoegd op | Door Coppa

Bas Dohé is sinds 2013 werkzaam als senior interim manager bij Coppa. Voordat hij bij Coppa kwam heeft hij jarenlang inkoop-, financiële en logistieke afdelingen geleid in verschillende ziekenhuizen.  

Bas vertelt: ‘Ik ben bij Coppa begonnen als interimmanger bij het Martini Ziekenhuis in Groningen. Daar was ik verantwoordelijk voor de implementatie van een groot ERP-systeem in combinatie met het begeleiden van de veranderingen op de afdelingen inkoop, logistiek en finance. Mijn officiële titel was hier ‘gids’: ik hielp mensen om een andere werkwijze eigen te maken. In de afgelopen jaren heb ik bij diverse ziekenhuizen, woonzorggroepen en verpleeghuizen inkoop-, logistieke en (delen van) financiële afdelingen aangestuurd.’

 Momenteel is Bas namens Coppa werkzaam als programmamanager bij WaterGast waar hij de fusie tussen twee ziekenhuizen (Waterlandziekenhuis en Westfriesgasthuis) en de implementatie van een nieuw ERP-systeem begeleidt.

‘Er werken in totaal 800 mensen met het nieuwe ERP-systeem bij WaterGast,’ vertelt Bas. ‘Een hele uitdaging om al die mensen - die geschoold zijn op verschillende niveaus - uit te leggen hoe er met het ERP-systeem gewerkt moet worden. Ik moet kunnen uitleggen waarom er dingen veranderen en wat er van mensen wordt verwacht. Het is mijn taak om goed te luisteren naar praktische bezwaren en daar iets mee te doen.’

Implantatenregistratie

Eén van de onderwerpen die bij ziekenhuizen momenteel hoog op de agenda staat, is de registratie van implantaten. Bas vertelt: ‘Implantatenregistratie is de afgelopen jaren belangrijker geworden nadat lekkende borstimplantaten veelvuldig in het nieuws kwamen. Naar aanleiding van dit nieuws, moesten duizenden vrouwen teruggeroepen worden. Het was onduidelijk welk implantaat bij wie was ingebracht, met een maandenlange speurtocht naar patiënten als gevolg. Sindsdien is de wetgeving in beweging.’

“De operatiekamer verandert bijna in een boekhoudkantoor”

In heel Europa werd in juni dit jaar weer een deel van de wetgeving geactualiseerd en uitgebreid. Dat is dan ook de reden dat veel ziekenhuizen nu bezig zijn om aan de minimale eisen te kunnen voldoen.

Bas vertelt: ‘Dit doen ziekenhuizen vaak met een erg basic oplossing, die veel handmatige verrichtingen en scanwerk vereist. OK-assistenten moeten in de operatiekamer extra administratie uitvoeren, in sommige gevallen kun je zelfs bijna spreken over een boekhoudkantoor. En dat is wel het laatste waar OK-assistenten mee bezig willen zijn.’

Voor bepaalde implantaten zoals borstimplantaten, kunstheupen en -knieën is er vastgelegd dat deze geregistreerd moet worden. Maar het is onduidelijk wat er vastgelegd moet worden over bijvoorbeeld oorimplantaten of botschroeven.

Vanuit Coppa willen we niet wachten op hoe de wet- en regelgeving zich gaat ontwikkelen, en ondersteunen we zorginstellingen met deze complexe vragen.

Bas vertelt: “We registreren bij WaterGast nu al alle implantaten die geplaatst worden bij patiënten. We hebben daar een koppeling gerealiseerd tussen het ERP, Ziekenhuis Informatie Systeem en de landelijke implantatenregistratie. Samen met een softwarehuis hebben we een oplossing bedacht waarin aan het bestelsysteem een soort implantatenmagazijn hangt. Wanneer een bepaald implantaat geplaatst wordt bij een patiënt, wordt dit geregistreerd in het Ziekenhuis Informatie Systeem en vervolgens doorgestuurd aan het ERP-systeem, waar het betreffende implantaat automatisch opnieuw besteld wordt. Op deze manier kan men makkelijk traceren welk implantaat bij wie geplaatst is én kan de voorraad beter gemanaged worden.’

Voorraadmanagement implantaten

Het beter managen van de implantatenvoorraad is ook iets waar ziekenhuizen zich mee bezighouden. Het is een kostenpost waar relatief eenvoudig op bespaard kan worden.

‘Jaarlijks wordt er tussen de 50.000 en 200.000 euro weggegooid aan implantaten waarvan de houdbaarheidsdatum is overschreden,’ vertelt Bas. ‘Door onze oplossing en de koppeling tussen systemen, wordt van alle implantaten ook de houdbaarheidsdatum geregistreerd. Door daar actief op te sturen, worden er veel minder dure implantaten weggegooid.’

Standaardkosten definiëren van ingrepen

Door de oplossing worden de kosten van ingrepen ook duidelijker. ‘Daardoor is de kostprijs meer gedetailleerd en zijn onderhandelingen met zorgverzekeraars beter onderbouwd,’ legt Bas uit. ‘We maken voor iedere ingreep inzichtelijk wat er exact gebeurt en hoeveel dat kost. Daardoor kunnen we vrij goed standaardkosten van elke ingreep in kaart brengen. Zo beschikken we over data om de diagnosebehandelcombinatie financieel zuiver te maken.’

Referentie Bas Dohé

Pieter Vroon is Manager Financiën en Zorgadministratie bij Stichting Ziekenhuizen West-Friesland en Waterland (SZWW). ‘Bas heeft als projectmanager de implementatie van het ERP-systeem begeleid. Naast de reguliere projecttaken die Bas professioneel uitvoert, kan hij ook mensen inspireren en op diverse niveaus meedenken om voor iedereen een werkbare oplossing te creëren. Deze laatste twee eigenschappen zijn bij ons van grote toegevoegde waarde geweest,' aldus Pieter Vroon.

Bas inhuren als interimmanager?

Speel je met een vraagstuk rondom inkoop, logistiek of financiële administratie in de zorg? Bas is op korte termijn beschikbaar voor een nieuwe interim opdracht in de zorg. Je kunt hem inhuren als:

  • Intern projectleider voor ERP-implementaties;
  • De optimalisatie van de afdelingen inkoop, logistiek, financiële administratie en/of planning & control
  • Projectleider voor OK-logistiek en/of implantatenregistratie;
  • Interim manager inkoop (evt. aangevuld met logistiek, applicatiebeheer en crediteurenadministratie) voor zorginstellingen.

Neem voor meer informatie contact op met onze Manager Talent Development & Recruitment Kathelijn Bakker via kathelijn.bakker@coppa.nl of via 06-23715146.