Nieuws & blogs

Energiebelastingteruggaaf voor zorginstellingen

Toegevoegd op | Door Willem Hoek

Wist je dat instellingen die aangemerkt zijn als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) aanspraak kunnen maken op een teruggaaf van hun energiebelasting? Veel instellingen zijn er niet van op de hoogte dat ze hiervoor in aanmerking komen, terwijl de opbrengst…

Lees meer »

Nieuwe inkoopcollectieven van COPPA

Toegevoegd op | Door COPPA

Na de succesvolle lancering van het Inkoopcollectief Energie en het Inkoopcollectief Mobiele Telefonie van COPPA, zijn we achter de schermen druk bezig met de ontwikkeling van nieuwe inkoopcollectieven. We kijken daarbij voornamelijk naar de productgroepen…

Lees meer »

Werken bij COPPA: Patrick Roossien is Inkoop Consultant Werken

Toegevoegd op | Door COPPA CBP

Patrick Roossien werkt sinds 2016 bij COPPA CBP. Tijdens zijn studie Bedrijfskunde aan de Hanzehogeschool in Groningen volgde hij een minor inkoopmanagement, wat de aanleiding was om na zijn studie te werken bij een handelsonderneming. Begin 2016 werd hij…

Lees meer »

ISO-certificering COPPA CBP weer met een jaar verlengd

Toegevoegd op | Door COPPA CBP

Afgelopen week is het ISO 9001:2015 certificaat van COPPA CBP weer met een jaar verlengd. Twee jaar geleden werd het certificaat voor het eerst aan COPPA CBP verleend en is dit de tweede keer dat de certificering na een audit verlengd wordt. ISO-certificering Tijdens…

Lees meer »

Werken bij COPPA: Kim Eijsink is interim inkoop consultant

Toegevoegd op | Door COPPA

Kim Eijsink werkt sinds vier jaar als interim inkoop consultant bij COPPA. Na haar opleiding Facility Management werkte ze vijf jaar bij een lokale bank in het facilitaire vakgebied. Daar volgde ze een opleiding projectmanagement, waar ze een passie voor het…

Lees meer »

COPPA sluit partnership met ProActive

Toegevoegd op | Door COPPA

Met ingang van juni 2019 is COPPA officieel partner van ProActive. COPPA werkt al jarenlang met de software van ProActive en veel van onze opdrachtgevers zijn dan ook tevreden gebruikers van de software. Met de Spend Cloud biedt ProActive haar gebruikers één…

Lees meer »

Lotte over haar traineeship bij COPPA

Toegevoegd op | Door COPPA

Lotte Vredegoor werkt als Junior Business Consultant bij COPPA. Na haar HBO-opleiding Facility Management, premaster Business Administration en master Strategic Management, startte zij in januari als Trainee Business Consultant bij COPPA. Lotte vertelt: ‘Tijdens…

Lees meer »

COPPA en EXACT tekenen resellovereenkomst

Toegevoegd op | Door COPPA

COPPA en Exact hebben een resellerovereenkomst getekend. Aanleiding voor de resellerovereenkomst is de acquisitie van Proquro door Exact. COPPA was al de preferred partner van Proquro en met deze overeenkomst kan COPPA een ERP-oplossing aanbieden met een…

Lees meer »

Energiecollectief van COPPA: zekerheid én een goede prijs

Toegevoegd op | Door Willem Hoek

COPPA lanceert een inkoopcollectief energie voor de jaren 2020 t/m 2023, zowel voor de sectoren zorg en overheid, als onderwijs. Maar er bestaan toch al energiecollectieven? Waarom dan nóg een nieuwe? Omdat COPPA: ...vooruit denkt; ... risico spreidt; ...…

Lees meer »

Werken bij COPPA: Frits Schonenberg is Interim Inkoop Consultant

Toegevoegd op | Door COPPA

Frits Schonenberg werkt sinds 2,5 jaar bij COPPA en heeft ruim 27 jaar ervaring in inkoop. ‘Ik ben ooit begonnen als beroepsmilitair bij de marine, maar na 12 jaar was ik toe aan iets anders,’ vertelt Frits. ‘Ik ben een uitzendbureau binnengestapt en heb daar…

Lees meer »

Was getekend

Toegevoegd op | Door Hugo Keuzenkamp, bestuurder Westfriesgasthuis

Een tweede kans

Toegevoegd op | Door Stephan Wiegman & Erikjan Tijms

Laatste nieuws

Nieuwe inkoopcollectieven van COPPA

Toegevoegd op | Door COPPA

Na de succesvolle lancering van het Inkoopcollectief Energie en het Inkoopcollectief Mobiele Telefonie van COPPA, zijn we achter de schermen druk bezig met de ontwikkeling van nieuwe inkoopcollectieven. We kijken daarbij voornamelijk naar de productgroepen…

Lees meer »

ISO-certificering COPPA CBP weer met een jaar verlengd

Toegevoegd op | Door COPPA CBP

Afgelopen week is het ISO 9001:2015 certificaat van COPPA CBP weer met een jaar verlengd. Twee jaar geleden werd het certificaat voor het eerst aan COPPA CBP verleend en is dit de tweede keer dat de certificering na een audit verlengd wordt. ISO-certificering Tijdens…

Lees meer »

COPPA sluit partnership met ProActive

Toegevoegd op | Door COPPA

Met ingang van juni 2019 is COPPA officieel partner van ProActive. COPPA werkt al jarenlang met de software van ProActive en veel van onze opdrachtgevers zijn dan ook tevreden gebruikers van de software. Met de Spend Cloud biedt ProActive haar gebruikers één…

Lees meer »

COPPA en EXACT tekenen resellovereenkomst

Toegevoegd op | Door COPPA

COPPA en Exact hebben een resellerovereenkomst getekend. Aanleiding voor de resellerovereenkomst is de acquisitie van Proquro door Exact. COPPA was al de preferred partner van Proquro en met deze overeenkomst kan COPPA een ERP-oplossing aanbieden met een…

Lees meer »

Energiecollectief van COPPA: zekerheid én een goede prijs

Toegevoegd op | Door Willem Hoek

COPPA lanceert een inkoopcollectief energie voor de jaren 2020 t/m 2023, zowel voor de sectoren zorg en overheid, als onderwijs. Maar er bestaan toch al energiecollectieven? Waarom dan nóg een nieuwe? Omdat COPPA: ...vooruit denkt; ... risico spreidt; ...…

Lees meer »

Drie nieuwe leden Raad van Advies Coppa

Toegevoegd op | Door Coppa

Coppa meldt met trots dat het drie zwaargewichten heeft gevonden die toetreden tot de Raad van Advies van Coppa. Het zijn Joke van Lonkhuijzen, Jacques Reijniers en David Voetelink. Over de drie leden: Joke van Lonkhuijzen Joke van Lonkhuijzen heeft een…

Lees meer »

Noord-Hollandse zorgaanbieders doen samen boodschappen

Toegevoegd op | Door Coppa

Omring en De Zorgcirkel gaan samen voeding inkopen. Door het grotere inkoopvolume kunnen beide zorgaanbieders een gereduceerd tarief bedingen en zo geld besparen. In de toekomst willen Omring en De Zorgcirkel ook samen optrekken bij de inkoop van incontinentiemateriaal,…

Lees meer »

HVO Querido verlengt overeenkomst met Coppa voor 3 jaar

Toegevoegd op | Door Coppa

Goed nieuws vanuit Noord-Holland, want onze opdrachtgever HVO Querido heeft besloten de overeenkomst met Coppa voor 3 jaar te verlengen. HVO-Querido is een zorgorganisatie met 50 locaties in Amsterdam, Diemen, Amstelveen en Haarlem. De organisatie biedt opvang,…

Lees meer »

E-facturen vanaf 18 april 2019 verplicht voor de overheid

Toegevoegd op | Door COPPA CBP

Decentrale overheden zijn verplicht per 18 april 2019 e-facturen te kunnen ontvangen en verwerken. Dit is weliswaar een stap in de goede richting maar wij gaan een stap verder door voor zoveel als mogelijk e-facturen te koppelen aan een e-order. Bij organisaties…

Lees meer »

Coppa spreekt op German Dutch Health Conference

Toegevoegd op | Door Coppa

Op woensdag 5 september vindt de German Dutch Health Conference plaats in het Sint Antonius Ziekenhuis in Utrecht.  De conferentie is onderdeel van de Duits-Nederlandse gezondheidsweek en wordt georganiseerd door de Duits-Nederlandse Handelskamer in opdracht…

Lees meer »

Zorggroep Tellus besteedt inkoop uit aan Coppa

Toegevoegd op | Door Coppa

Zorggroep Tellus heeft in augustus 2018 besloten haar inkoop uit te besteden aan Coppa. Deze zorgorganisatie richt zich op ouderenzorg en thuiszorg in de regio Den Helder. Met de outsourcing van inkoop aan Coppa hoopt Wilco van der Most (Raad van Bestuur)…

Lees meer »

NS Business Card voor alle Coppa-medewerkers

Toegevoegd op | Door Coppa

Goed nieuws voor alle Coppa-medewerkers: zij ontvangen namelijk een NS Business Card (naast de leaseauto die elke Coppa-medewerker krijgt) waarmee zij flexibel gebruik kunnen maken van al het openbaar vervoer zoals trein, bus, metro of tram. De fijnste manier…

Lees meer »

Vrijwaard besteedt inkoop uit aan Coppa

Toegevoegd op | Door Coppa

Vandaag hebben Nettie Saarloos en Jeroen Meijer de overeenkomst ondertekend in Den Helder.

Lees meer »

HVO-Querido kiest wederom voor Bidfood als leverancier eten en drinken

Toegevoegd op | Door Coppa

Zorgorganisatie HVO-Querido kiest na een zorgvuldig tendertraject opnieuw voor Bidfood als leverancier van eten en drinken. Bidfood en HVO-Querido werken sinds 2000 samen. Begin 2018 werd de samenwerking wederom met meerdere jaren verlengd.“Binnen de hernieuwde…

Lees meer »

Symposium over het landelijk Implantatenregister

Toegevoegd op | Door Iris Gebbing

Op dinsdag 30 januari jl. organiseerde de NVZ samen met het Westfriesgasthuis het symposium over het implantatenregister (LIR) dat per 1 juli 2018 wettelijk verplicht is. De wetswijziging is primair bedoeld als instrument om de traceerbaarheid van implantaten…

Lees meer »

10 oktober 2017: Inkoop in de Zorg Dag

Toegevoegd op | Door Bas Bouwman

De zorg is in verandering en inkoop kan daar een enorme bijdrage in leveren. De middelen van inkoop zijn echter beperkt en een hoofd inkoop moet slimme keuzes maken hoe om te gaan met de schaarse inkoopcapaciteit. Door de inzet van services en oplossingen…

Lees meer »

Coppa en CBP gaan samen verder!

Toegevoegd op | Door Bas Bouwman

Beide organisaties zijn deskundig in inkoopadvies in hun specifieke markten. Coppa is vooral actief in de zorg en CBP bij gemeenten. Coppa is ook actief bij gemeenten en CBP ook in de zorg. Door nu samen verder te gaan en krachten te bundelen, worden deze…

Lees meer »

Mooi contract voor verband en gipsverband

Toegevoegd op | Door Coppa

Iris Spanjer (interim inkoopprofessional Coppa) heeft een zorginstelling geholpen om te komen tot een nieuw contract voor verband en gipsverband.

Lees meer »

Laatste blogs

Energiebelastingteruggaaf voor zorginstellingen

Toegevoegd op | Door Willem Hoek

Wist je dat instellingen die aangemerkt zijn als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) aanspraak kunnen maken op een teruggaaf van hun energiebelasting? Veel instellingen zijn er niet van op de hoogte dat ze hiervoor in aanmerking komen, terwijl de opbrengst…

Lees meer »

Werken bij COPPA: Patrick Roossien is Inkoop Consultant Werken

Toegevoegd op | Door COPPA CBP

Patrick Roossien werkt sinds 2016 bij COPPA CBP. Tijdens zijn studie Bedrijfskunde aan de Hanzehogeschool in Groningen volgde hij een minor inkoopmanagement, wat de aanleiding was om na zijn studie te werken bij een handelsonderneming. Begin 2016 werd hij…

Lees meer »

Werken bij COPPA: Kim Eijsink is interim inkoop consultant

Toegevoegd op | Door COPPA

Kim Eijsink werkt sinds vier jaar als interim inkoop consultant bij COPPA. Na haar opleiding Facility Management werkte ze vijf jaar bij een lokale bank in het facilitaire vakgebied. Daar volgde ze een opleiding projectmanagement, waar ze een passie voor het…

Lees meer »

Lotte over haar traineeship bij COPPA

Toegevoegd op | Door COPPA

Lotte Vredegoor werkt als Junior Business Consultant bij COPPA. Na haar HBO-opleiding Facility Management, premaster Business Administration en master Strategic Management, startte zij in januari als Trainee Business Consultant bij COPPA. Lotte vertelt: ‘Tijdens…

Lees meer »

Werken bij COPPA: Frits Schonenberg is Interim Inkoop Consultant

Toegevoegd op | Door COPPA

Frits Schonenberg werkt sinds 2,5 jaar bij COPPA en heeft ruim 27 jaar ervaring in inkoop. ‘Ik ben ooit begonnen als beroepsmilitair bij de marine, maar na 12 jaar was ik toe aan iets anders,’ vertelt Frits. ‘Ik ben een uitzendbureau binnengestapt en heb daar…

Lees meer »

Werken bij COPPA: Zsolt Horvath is Interim Inkoop Consultant

Toegevoegd op | Door COPPA

Zsolt Horvath werkt sinds 2013 bij COPPA en is de afgelopen jaren als senior interim inkoop consultant betrokken geweest bij diverse interim inkoopprojecten in de zorg en overheid. Zsolt vertelt: ‘Ik ben ooit begonnen als marketing specialist bij een Nederlandse…

Lees meer »

Een 4 miljoen software-audit claim!? Dat is mijn hele IT-budget voor 2019!

Toegevoegd op | Door Ebbing Kiestra

Ik loop al ruim 10 jaar mee in software asset management, hoofdzakelijk bij grote bedrijven (NS, Essent, RWE). Sinds april 2019 ben ik gestart bij COPPA als contractmanager/software asset manager. COPPA biedt inkoopdiensten aan binnen zorg en overheid. Persoonlijk…

Lees meer »

Haal alles uit ProActive - Optimalisatie door COPPA

Toegevoegd op | Door Coppa

In Nederland werken ruim 750 organisaties met de Spend Cloud, inkoopsoftware van ProActive. Iedere twee weken brengt ProActive een nieuwe release uit; de software groeit dus constant. COPPA fungeert als implementatie- én optimalisatiepartner van de software…

Lees meer »

Brexit inkoopperikelen? Focus op inkoopbesparing via inkopen in Duitsland!

Toegevoegd op | Door Coppa

Halverwege vorig jaar deelden we in een blog al meer informatie over inkopen in Duitsland.

Lees meer »

Nieuwe regelgeving: Medische hulpmiddelen & in-vitro diagnostica

Toegevoegd op | Door Coppa

Op 26 mei 2020 moeten medische hulpmiddelen (MDR) voldoen aan nieuwe regels. Het doel van de nieuwe regels is het vergroten van de patiëntveiligheid in de Europese Unie en ervoor zorgen dat innovatieve medische hulpmiddelen beschikbaar blijven voor de patiënt.…

Lees meer »

Inkopen in de zorg: Energie

Toegevoegd op | Door Coppa

Willem Hoek is Business Consultant en werkt sinds 2016 bij Coppa. Als Business Consultant is hij verschillende malen betrokken geweest bij het inkopen van energie voor zorginstellingen. Een traject dat volgens Willem voor veel bedrijven en inkopers vrij ondoorzichtig…

Lees meer »

Schoonmaak aanbesteden

Toegevoegd op | Door COPPA CBP

Jasper van Kasteren werkt sinds 1 juli 2018 als inkoopconsultant bij COPPA CBP. Daarvoor heeft hij bijna 10 jaar gewerkt bij twee adviesbureaus waar hij zich focuste op facilitaire aanbestedingen, waarbij hij vooral advies uitbracht aan organisaties over het…

Lees meer »

Aanbesteden van WMO-hulpmiddelen bij gemeenten

Toegevoegd op | Door Coppa CBP

Gemeenten zijn vanuit de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) verplicht om blijvende hulpmiddelen zoals een rolstoel, traplift of scootmobiel aan inwoners te verschaffen. Omdat het aanbesteden van WMO-hulpmiddelen een complex en intensief traject kan zijn,…

Lees meer »

Inkopen in de zorg: wat verandert er na de brexit?

Toegevoegd op | Door Coppa

29 maart 2019: de dag dat de brexit officieel wordt. Of dit nu een no-deal brexit of brexit mét goede afspraken met de Europese Unie wordt; de brexit zal voor veel Nederlandse organisaties de nodige gevolgen met zich meebrengen. Ook Nederlandse ziekenhuizen…

Lees meer »

Relatiemanagement als interim inkoopconsultant

Toegevoegd op | Door Coppa

Wanneer je denkt aan een interim inkoopfunctie, leg je waarschijnlijk niet direct de link met relatiemanagement. De primaire taak van een inkoper is immers gericht op het inkopen van producten en diensten en het behalen van inkoopresultaat. Relatiemanagement…

Lees meer »

Meer inzicht in uitgaven op zorglocaties? Start met Kas & Bankadministratie!

Toegevoegd op | Door Coppa

Voor inkopers bij decentraal ingerichte zorginstellingen met meerdere woonlocaties is het ongetwijfeld een herkenbare situatie: de aankopen die met bankpas of vanuit de kas op de verschillende locaties gedaan worden, zijn lastig in kaart te brengen. Zowel…

Lees meer »

Inkopen in de zorg: Koffievoorziening (warme dranken)

Toegevoegd op | Door Coppa

Patrick Jager is Senior Account Inkoper en werkt namens Coppa bij Stichting Ziekenhuizen Westfriesland en Waterland (SZWW) waar hij zich met name bezighoudt met de facilitaire inkoopprojecten. ‘Het gezamenlijk uitbesteden van de koffievoorziening was in 2016…

Lees meer »

Inkopen in de zorg: hechtmateriaal

Toegevoegd op | Door Coppa

Ria Feenstra is senior medisch inkoper. Met meer dan 23 jaar ervaring als inkoper bij het Waterlandziekenhuis is zij expert als het gaat om de inkoop van medische artikelen. Na de fusie van het Waterlandziekenhuis met het Westfriesgasthuis, werkt Ria namens…

Lees meer »

Inkopen in de zorg: Onderhoud & Storingsopvolging

Toegevoegd op | Door Coppa

Willem Hoek werkt sinds 2016 bij Coppa. Als Business Consultant is hij betrokken bij de meest uiteenlopende inkooptrajecten waar hij opdrachtgevers adviseert over het kiezen van de juiste inkoopstrategie. Eén van die organisaties die Willem momenteel voorziet…

Lees meer »

Inkopen in de zorg: Voeding

Toegevoegd op | Door Coppa

Inkopen in de zorg: met meer dan 20 jaar ervaring en een team van ruim 80 professionals, weet Coppa als geen ander hoe wij jouw zorginstelling of ziekenhuis kunnen ondersteunen. De komende weken behandelen we in blogs diverse productcategorieën die worden…

Lees meer »

Inkopen in de zorg: Mobiele Telefonie

Toegevoegd op | Door Coppa

Anne Slob werkt sinds 2017 als junior consultant bij Coppa en heeft in haar tijd bij Coppa twee inkooptrajecten voor mobiele telefonie uitgevoerd.

Lees meer »

Werken bij Coppa: Iris is inkoopconsultant voor de overheid

Toegevoegd op | Door Coppa

Iris Spanjer is 26 jaar, woont in Arnhem en werkt sinds april 2015 bij Coppa. Tijdens haar opleiding Facility Management in Deventer kwam ze voor het eerst in aanraking met de zorg, toen ze stage liep in een ziekenhuis. Na haar opleiding werkte Iris gedurende…

Lees meer »

Inkopen in de zorg: PET/CT/MRI-scanner

Toegevoegd op | Door Coppa

Het inkopen van medische apparatuur en hulpmiddelen is Mark Koorndijk ook niet vreemd. In deze blog vertelt Mark vanuit zijn eigen ervaringen over deze inkooptrajecten.

Lees meer »

Was getekend

Toegevoegd op | Door Hugo Keuzenkamp, bestuurder Westfriesgasthuis

Een gewichtige taak van de ziekenhuisbestuurder is het zetten van handtekeningen. Zonder een ferme haal op de stukken in de tekenmap is mijn dag een beetje leeg. Mijn dag begint daarentegen goed als ik declaraties van managers, maar leuker nog, medisch specialisten,…

Lees meer »

Een tweede kans

Toegevoegd op | Door Stephan Wiegman & Erikjan Tijms

Inleiding Tot slot behandelen we een klacht, ingediend bij de Commissie van Aanbestedingsexperts (hierna: CvAE) voortkomend uit een meervoudig onderhandse aanbestedingsprocedure ter contractering voor ecologisch vooronderzoek voor een aantal locaties van…

Lees meer »

Een korreltje zout

Toegevoegd op | Door Stephan Wiegman & Erikjan Tijms

Inleiding Deze editie een gezoute aflevering. In een recent gepubliceerde zaak werd uitgemaakt of er een mogelijkheid bestaat tot ontbinding van de overeenkomst als het geleverde goed (in casu: zout) alsnog niet blijkt te voldoen aan het programma van eisen,…

Lees meer »

Contractmanagement: doet iedereen het, of juist niemand?

Toegevoegd op | Door Willem Hoek

Contractmanagement krijgt steeds meer aandacht binnen de zorg en het publieke domein. Maar wat verstaat men precies onder contractmanagement en waar voldoet goed contractmanagement aan?

Lees meer »

Onrechtmatig inkopen

Toegevoegd op | Door COPPA CBP

Onrechtmatig inkopen kan grote gevolgen hebben voor gemeenten, het is dan ook van belang om dit zoveel mogelijk te voorkomen.

Lees meer »

Werken bij IBMN: 'Uitdagend, divers en veel flexibiliteit!'

Toegevoegd op | Door COPPA CBP

Sinds 2011 ondersteunt COPPA CBP Inkoop Bureau Midden Nederland (IBMN) met het begeleiden en uitvoeren van inkoopprojecten en aanbestedingen voor de aangesloten gemeenten. IBMN is nu op zoek naar een ervaren, zelfstandige en communicatief sterke inkoopmanager…

Lees meer »

De belangrijkste doelen van een geautomatiseerd P2P-inkoopproces

Toegevoegd op | Door Coppa

Bij organisaties waar het inkoopproces decentraal is ingericht, zien we vaak dat men moeite heeft om grip te krijgen op inkoopuitgaven en dat het inkoopproces niet efficiënt is ingericht.

Lees meer »

Openbare en niet-openbare procedure: welke kies ik?

Toegevoegd op | Door COPPA CBP

Een organisatie kan verplicht zijn tot aanbesteden. Maar welke aanbestedingsprocedure past het beste bij jouw situatie? De openbare of niet-openbare procedure? Je leest het in deze blog.

Lees meer »

Werken bij Coppa: René Sassen is Senior Inkoop Consultant bij Coppa

Toegevoegd op | Door Coppa

René Sassen is 56 jaar en woont met zijn vrouw en twee kinderen in Amsterdam. Ruim zeven jaar geleden is René bij Coppa begonnen als Senior Inkoop Consultant. Met meer dan 30 jaar ervaring in marketing en inkoop is René dan ook een waardevolle aanvulling voor…

Lees meer »

Inkoopbesparingen realiseren als zorginstelling: onderhandelen of tenderen?

Toegevoegd op | Door Coppa

Peter Koehl is Senior Interim Inkoopprofessional bij Coppa. Met een achtergrond in HR en ruim 30 jaar ervaring in inkoop bij zorginstellingen en ziekenhuizen ondersteunt hij sinds januari 2016 de opdrachtgevers van Coppa met het opzetten en/of professionaliseren…

Lees meer »

Werken bij Coppa: Max Poorthuis is Junior Business Consultant

Toegevoegd op | Door Coppa

De fijnste manier van werken, dat is wat bij Coppa hoog in het vaandel staat. Maar wat maakt werken bij Coppa nu zo leuk? Wat voor mensen werken er bij Coppa en hoe ziet een gemiddelde werkweek eruit? Vandaag aan het woord: Max Poorthuis (24). Max is sinds…

Lees meer »

In 3 stappen circulair inkopen

Toegevoegd op | Door COPPA CBP

Maatschappelijk verantwoord inkopen is een onderwerp dat anno 2018 steeds vaker bij organisaties op de agenda staat. Ook bij Coppa is dit een onderwerp waar we ons steeds meer mee bezig houden en onze (potentiële) klanten proactief over adviseren. Circulair…

Lees meer »

Overbruggingsovereenkomst

Toegevoegd op | Door Stephan Wiegman & Erikjan Tijms

Waarom is dit interessant? Recent heeft de Commissie van Aanbestedingsexperts (CvA) geadviseerd over een bekende situatie: een aanbesteding flopt en om continuïteit van de dienstverlening te garanderen moet je een noodovereenkomst sluiten totdat je een (hopelijk)…

Lees meer »

Standaarddocumenten voor het hele inkooptraject

Toegevoegd op | Door Stephan Wiegman

Als inkoper in de zorg of overheid herken je de volgende situatie vast wel: alle neuzen staan dezelfde kant op, de inkoopbehoefte is duidelijk en vervolgens ga je de offerteaanvraag opstellen. Alleen, hoe zorg je er nu voor dat de duidelijke inkoopbehoefte…

Lees meer »

Clustermotivering

Toegevoegd op | Door Stephan Wiegman & Erikjan Tijms

Een motivering die nogal eens gebruikt en beproeft wordt, is de clustermotivering.

Lees meer »

Werken bij Coppa: Ursula Wegmann is Business Consultant

Toegevoegd op | Door Coppa

De fijnste manier van werken, dat is wat bij Coppa hoog in het vaandel staat. Maar wat maakt werken bij Coppa nu zo leuk? Wie werken er bij Coppa en hoe ziet een gemiddelde werkweek eruit?  Vandaag aan het woord: Ursula Wegmann, Business Consultant bij Coppa.…

Lees meer »

Schadevergoeding bij uitstel planning

Toegevoegd op | Door Stephan Wiegman & Erikjan Tijms

Deze editie onderstrepen we het belang van een goede planning en wat het schuiven in de planning voor gevolgen kan hebben.

Lees meer »

Welke aanbestedingsprocedure kies ik?

Toegevoegd op | Door Erikjan Tijms

Een gemeente kan verplicht zijn tot aanbesteden. In onze vorige blog over Europees aanbesteden kon je al lezen over de twee standaardprocedures bij Europees aanbesteden en een heel groot gedeelte van de Europese aanbestedingen wordt dan ook gedaan via één…

Lees meer »

Inkoop als business game: Bespaar jij het meest?

Toegevoegd op | Door Willem Hoek

Voor de afdeling inkoop is het ieder jaar de vraag welke contracten er worden afgesloten en met welke doelen. Misschien moet er worden bezuinigd of zijn andere inkoopthema’s zoals circulair inkopen, CO2-reductie en SROI wel belangrijk. De tactische inkoopplanning…

Lees meer »

Fusie van ziekenhuizen: Eén organisatie, één ERP-systeem

Toegevoegd op | Door Leonie Broekema

Het is aan de orde van de dag: steeds meer ziekenhuizen gaan fuseren. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor het Westfriesgasthuis in Hoorn en het Waterlandziekenhuis in Purmerend die sinds 1 april 2017 samen doorgaan onder de voorlopige naam Stichting Ziekenhuizen…

Lees meer »

Self Cleaning: hoe weet ik of een ondernemer zijn leven heeft gebeterd?

Toegevoegd op | Door COPPA CBP

De vernieuwde aanbestedingswet die in 2016 in werking is getreden, bevat diverse nieuwe regels. Eén van deze nieuwe regels is het idee van Self Cleaning. Self Cleaning is in Nederland misschien relatief nieuw, maar het principe wordt in Duitsland en de Verenigde…

Lees meer »

Inkopen in Duitsland

Toegevoegd op | Door Coppa

Binnen Coppa is Mark Koorndijk ons aanspreekpunt omtrent inkopen via Duitsland. Na zijn studie International Business & Languages en een éénjarige opleiding Business Administration en stage in Amerika, heeft hij vijf jaar gewerkt bij een bedrijf in de mode-industrie…

Lees meer »

Deze artikelen moeten ziekenhuizen dit jaar nog inslaan

Toegevoegd op | Door Willem Hoek

De Financiële Telegraaf kopt vandaag “BTW-voordeel voor de zorg”. Hoe werkt dit precies en voor welke artikelen geldt dit?" (Bron: Telegraaf) 1 januari 2019 gaat het laagtarief BTW omhoog van 6% naar 9%. Voor de particulier betekent dit dat de voorraadkast…

Lees meer »

Bas Dohé - Senior Interim Manager bij Coppa

Toegevoegd op | Door Coppa

Bas Dohé is sinds 2013 werkzaam als senior interim manager bij Coppa. Voordat hij bij Coppa kwam heeft hij jarenlang inkoop-, financiële en logistieke afdelingen geleid in verschillende ziekenhuizen.   Bas vertelt: ‘Ik ben bij Coppa begonnen als interimmanger…

Lees meer »

Het SAMEN AAN DE TOP-programma van Coppa

Toegevoegd op | Door Coppa

Sinds januari wordt het team van Coppa versterkt door Kathelijn Bakker. Met ons statement ‘De fijnste manier van werken’, is het aan haar taak om als Manager Talent Development & Recruitment nieuw talent aan te trekken, te ontwikkelen én te binden aan Coppa.…

Lees meer »

Het schaap met de vijf poten

Toegevoegd op | Door Bas Bouwman

Heel soms komt er één voorbij… een schaap met vijf poten. Zo’n alleskunner die je elke keer verbaast door alles op tijd af te hebben, foutloos uiteraard en ook nog de juiste toon aanslaat.

Lees meer »

AVG en spenddata: wel of geen verwerkersovereenkomst?

Toegevoegd op | Door Willem Hoek

Op 25 mei is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van kracht geworden. Voor de afdeling inkoop is het de vraag of financiële gegevens en spenddata onder persoonsgegevens vallen.

Lees meer »

Schrijf op wat je bedoelt.

Toegevoegd op | Door Stephan Wiegman & Erikjan Tijms

Waarom is dit interessant? Elke succesvolle aanbesteding wordt afgesloten met een ondertekende overeenkomst. Voor inkopers zit de reis er dan op: het inkoopproces is tot een goed einde gekomen en nu wordt het stokje overgedragen aan de opdrachtgever. Maar;…

Lees meer »

Europees aanbesteden

Toegevoegd op | Door COPPA CBP

Provincies, gemeenten, onderwijsinstellingen en veel andere instanties die het voorzien in behoeften van algemeen belang als hoofddoel hebben, zijn verplicht tot aanbesteden. Dat betekent dat deze instanties verplicht zijn om een procedure te volgen waarbij…

Lees meer »

Grensoverschrijdend belang?

Toegevoegd op | Door Stephan Wiegman & Erikjan Tijms

Inleiding Deze editie bespreken we een arrest van de Hoge Raad waar we het afgelopen jaar op gewacht hebben. De struggle in deze zaken was dat niet eenduidig duidelijk werd bij zowel de rechtbank als het gerechtshof aan welke voorwaarden moet worden voldaan,…

Lees meer »

Elektronisch aanbesteden

Toegevoegd op | Door Kim Moekotte

In overheidsland weten we inmiddels al geruime tijd dat het aanbesteden verplicht digitaal moet gaan gebeuren. Al in 2011 kondigde de Europese Commissie aan te streven naar een volledig digitale inkoop door aanbestedende diensten. In de Digitale Agenda voor…

Lees meer »

Betalen voor je fouten

Toegevoegd op | Door Stephan Wiegman & Erikjan Tijms

Inleiding Deze editie duiken we het Italiaans (ge)recht in en gaan we na of het betalen voor je fouten onder het Nederlandse recht toepasbaar zou kunnen zijn. De Italiaanse bestuursrechter in eerste aanleg (Tribunale amministrativo regionale per il Lazio)[1] had…

Lees meer »

Antilliaanse leerschool

Toegevoegd op | Door Stephan Wiegman & Erikjan Tijms

Inleiding Deze les komt tot ons uit een ander land van het Koninkrijk der Nederlanden, te weten: Aruba. Het Gemeenschappelijk hof van Justitie van Aruba, Curaçao, Sint Maarten en van Bonaire, Sint Eustatius en Saba (hierna: het hof) heeft een vonnis van het…

Lees meer »

Het verkopen van bedrijfsgeheimen aan de concurrent, grond voor uitsluiting?

Toegevoegd op | Door Stephan Wiegman & Erikjan Tijms

Een van de bekendste schandalen in de wereld van aanbestedingsrecht van de afgelopen jaren betreft de acties van NS in een Limburgse aanbesteding voor openbaar vervoer. Algemeen bekend mag zijn dat de NS is in de nasleep van deze aanbesteding van de ACM, wegens…

Lees meer »

Te weinig geld voor jeugdhulp?

Toegevoegd op | Door Stephan Wiegman & Erikjan Tijms

Inleiding  Er werd het laatste jaar veel geprocedeerd in/over het sociaal domein. Veel van die zaken handelden over of de aanbestedende dienst voldoende budget beschikbaar had gesteld om de opdracht uit te voeren. De ene keer won de inschrijver, een andere…

Lees meer »

Te laag inschrijven is ongeldig

Toegevoegd op | Door Stephan Wiegman & Erikjan Tijms

De rechtbank Limburg (te Maastricht) deed uitspraak in een kort gedingprocedure. Themu Riooltechniek en Ontstoppingsdienst B.V. (hierna: Themu) dagvaardde de gemeente Meersen omdat haar inschrijving, in haar optiek, onterecht ongeldig was verklaard.   Casus Het…

Lees meer »

Gratis spendanalyses!

Toegevoegd op | Door Willem Hoek

Lees meer »

Contractmanagement in het Sociaal domein

Toegevoegd op | Door Willem Hoek

12 gemeenten in Gelderland hebben hun krachten gebundeld om het Sociaal domein aan te besteden. Niet alleen de inkoop, maar ook het contractmanagement wordt gezamenlijk aangepakt. Per 1 april is het contractmanagementsysteem (CMS) live gegaan waarmee deze…

Lees meer »

Psychopaat aan het werk

Toegevoegd op | Door Bas Bouwman

Het is al weer een tijd geleden dat veilen een hype was. Je telde niet mee als je kantoorartikelen niet veilde met een e-reversed auction. De uitkomsten van de veilingen waren op papier verbazingwekkend door de enorme besparingen van soms meer dan 50 procent.…

Lees meer »

Have a little faith in me

Toegevoegd op | Door Willem Hoek

In een wereld waarin klanten en leveranciers steeds makkelijker op afstand en online kunnen worden gevonden zijn talloze partijen te vinden om zaken mee te doen. Vele partijen kennen we bij naam, of zijn we eerder mee in contact gekomen, en van andere partijen…

Lees meer »

Objectieve keuze bij enkelvoudig en meervoudig onderhands aanbesteden

Toegevoegd op | Door Niels van Ophem

Interessante uitspraak. Aanbestedingsrecht. Meervoudige onderhandse aanbesteding. Heeft het Kadaster onrechtmatig gehandeld door een hem bekende partij niet uit te nodigen voor het doen van een offerte? Objectieve criteria. Nu zult u misschien denken, dit…

Lees meer »