Inkoopvragen
Welke besparings- en of samenwerkingskansen liggen er voor mijn gemeente, onderwijsinstelling, zorginstelling of ziekenhuis? Hoe moet de inkoopfunctie georganiseerd worden: centraal, decentraal of centraal gecoördineerd? En welke tools kan ik het beste gebruiken voor het selecteren en contracteren van leveranciers? Dit zijn vraagstukken die we regelmatig tegenkomen en waar onze business consultants ruime ervaring mee hebben.
Organiseren van inkoop
Een goed werkende inkoopfunctie is zo ingericht dat deze helpt bij het behalen van organisatiedoelstellingen en aansluit bij de gekozen organisatievorm. Wanneer zelfstandigheid van organisatieonderdelen de voorkeur heeft, dan is het logisch inkoop meer decentraal te organiseren. Of centraal als die zelfstandigheid minder belangrijk is. Wij begeleiden opdrachtgevers bij dit keuzeproces.
Inrichten van inkoop
Op basis van de keuze centraal of decentraal organiseren, kunnen we de grootte van een afdeling inkoop in fte’s en de benodigde kwaliteiten en professionaliteit van medewerkers definiëren. Wij begeleiden medewerkers en ontwikkelen opleidingsprogramma’s. Denk aan kennis over actuele thema’s als strategic sourcing (activiteiten in-/uitbesteden), global sourcing en sourcing (inkoopsamenwerking en diepgaande kennis van inkoopcategorieën, inclusief duurzaamheid).
Onze dienstverlening
Voorbeelden van onze dienstverlening zijn:
- Opzetten en/of professionaliseren van inkoop
- Ontwerpen van een inkooporganisatiebesturingsmodel
- Professionaliseren van contractmanagement
- Implementeren van Value Based Procurement
- Begeleiden bij internationaal en maatschappelijk verantwoord inkopen
- Identificeren van inkoopbesparingen op basis van benchmarks